Sosyal medya içerik üreticileri de beyanname ve tevkifat kavramlarıyla tanıştı. Yapılan düzenlemenin içeriğine ve uygulamaya yönelik adımlara kısaca göz atalım.
Sosyal medya fenomenleri tık başına gelir elde etmeye başlayınca Maliye'nin ilgi alanına girmişti. Vergi İdaresi, fiziki işyeri ve sermaye organizasyonu gibi bazı klasik düzenlemelerde tereddüt edince, özel nitelikteki bu düzenlemesiyle fenomenlerin bir kısmını tevkifat, bir kısmını da vergi beyannamesiyle tanıştırmış oldu.
Kimleri kapsıyor?
İnternet ortamındaki sosyal ağ sağlayıcıları üzerinden her tür içerik paylaşanlar
Akıllı telefon veya tablet gibi mobil cihazlar için uygulama geliştirenler
Ne olacak?
Düzenlemede, bahsedilen kişilerin sosyal medya platformları üzerinden elde ettikleri kazançları gelir vergisinden istisna edildi. Bu platformlar üzerinden elde edilen; uygulama satış geliri, reklam geliri, uygulama içi satış geliri, sponsorluk geliri, ücretli abonelik geliri gibi gelirler istisna kapsamına girdi.
Ancak birkaç şartla;
Kapsama giren mükelleflerin, sosyal medya gelirleri için özel bir banka hesabı açmaları ve tüm sosyal içerik gelirlerini bu hesaplar aracılığıyla tahsil etmeleri gerekmektedir.
Bankalar tarafından bu hesaba gelen tutarlar üzerinden %15 vergi kesintisi yapılacak ve kalan tutarlar mükellefin hesabına aktarılacak.
2022 yılı içinde 880.000 TL üzerinde kazanç elde edenlerde istisna uygulanmayacak ve yıllık gelir vergisi beyannamesi vermek zorunda olacaklar.
İstisnadan faydalanmak isteyenlerin ikametgahlarının bulunduğu yerdeki vergi dairesinden istisna belgesi almaları gerekmekte.
Birkaç dipnot
Söz konusu mükelleflerin defter tutma ve fatura düzenleme yükümlülükleri yoktur. Öte yandan, söz konusu sosyal medya içerik faaliyetleri dışında, ticari veya diğer vergi türlerinde vergi mükellefiyeti olanlar, bu gelirleri için beyanname vermeye devam ederken, sosyal içerik gelirlerini bu kazanca dahil etmeyecekler.
Youtuber'lar konuya çoktan uyum sağladı
Vergi düzenlemelerine adaptasyon, gerek düzenleyiciler gerekse uygulayıcılar arasında ağır ilerleyen bir alandır. Ancak hız dünyası fenomenleri açısından bu geçerli değil. Nitekim, konuyla ilgili araştırma yapılırken görülüyor ki youtuberlar konuya oldukça hakim. Ancak daha ilginci, vergiyle ilgili önde gelen kurumsal şirketlerin toplam youtube video görüntülenme sayılarını, tek bir youtuber, bu yazının yazıldığı sıralarda çoktan geçmişti bile. Konuyu kendisinden dinlemek isteyenler buradan ulaşabilirler.
Daha fazlası
Sosyal medya içerik üreticilerinin vergilendirilmesi, Gelir Vergisi Kanunu md.20/B kapsamında yapılmakta olup konuyla ilgili örneklerin de yer aldığı detaylar 318 no.lu Gelir Vergisi Tebliği'nde düzenlenmiştir. Tebliğ'e buradan ulaşabilirsiniz.
Not: Fotoğraf WixGallary'den alınmıştır.
Yazının e-book hâlini aşağıdan indirebilirsiniz.
Comments